Evenimentul zilei

Sam06062020

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Politică Alegeri Locale 2015 Panourile electorale: bani în vânt sau voturi cu carul? Unde și cu cine ne va fi mai bine? Aflăm duminică!

Panourile electorale: bani în vânt sau voturi cu carul? Unde și cu cine ne va fi mai bine? Aflăm duminică! Recomandat

12 Iunie 2015 - 

În această campanie electorală, candidații pentru funcția de primar general al capitalei au renunțat la poze cu copii și la background-uri cu mulțimea, preferând panouri cu fețele lor, lăsând cât mai puțin spațiu pentru text.

Și asta nu e deloc întâmplător. Specialiștii în PR declară că lumea nu mai crede în cuvinte, motiv din care cei care vor postul de edil-șef al capitalei și-au afișat cele mai blânde priviri și cele mai scurte sloganuri. Unii sociologi cu renume susțin însă că aceste afișe stradale nu sunt decât bani aruncați în vânt și că electoratul nu mai înghite momeala de pe străzile capitalei. Chiar și așa, billboard–urile fac parte din teoria manipulării și se întipăresc adânc în subconștientul nostru.

 „Alegeți omul care știe unde să țină mâinile” – este unul dintre cele mai vechi sloganuri electorale, publicat acum aproape 20 de ani de colegii de la un ziar, inserat sub poza a trei candidați pentru funcția de președinte de țară – Mircea Snegur, Petru Lucinschi și, dacă nu mă înșeală memoria, Andrei Sangheli. Erau timpuri mai calme, mai sărace și panourile electorale erau pentru partide un lux, ele limitându-se la mici afișe, lipite de garduri și stâlpi. Azi, totul în jur s-a schimbat și e din ce în ce mai dificil să vezi unde țin mâinile cei care vor să fie aleși, dar și mai complicat să înșiri fraze pompoase, pe care omul grăbit nu are timp să le citească și să se pătrundă de esența lor.

La stânga sau la dreapta? Creierul tău ce vede?

Sociologul Doru Petruți, director IMAS-Chișinău, a declarat pentru „Evenimentul zilei” că panourile au un efect de vizibilitate, de creare a notorietății celui care candidează. Și mai mult, afirmă el, contează însă absența lor. „Lumea se întreabă ce e cu acel partid care nu și-a afișat candidatul pe formatul imens al afișajului. Dacă e să ne referim la poziția candidaților și la pozele lor supradimensionale, e cazul să menționăm că privirea și felul în care pozează pornește de la mesajul non-verbal, pe care vrea să îl transmită formațiunea.
Dacă reprezentantul partidului politic pentru funcția de primar privește spre stânga, atunci e vorba de un apel către rațiune. Cei care au ales fotografii întoarse spre dreapta, intenționează să sensibilizeze partea afectivă a creierului nostru”, ne spune Doru Petruți.

Sloganurile sunt și ele bine gândite, create în urma unui studiu privind agenda populației și se selectează, de regulă, un mesaj cât mai scurt, o expresie care să îndeplinească mai multe criterii – de la politica partidului până la esența candidatului. „Se fac anumite analize pe anumiți indicatori, sunt implicate echipe întregi de specialiști în PR”, mai adaugă directorul IMAS.

Trucuri și „furturi” manipulatoare

Psihologii recomandă, în situații de campanii electorale și de forță majoră pentru anumite partide, renunțarea la termenii negativi și agresivi. Din acest punct de vedere, fostul comunist Grigore Petrenco are doar de pierdut. Și asta pentru că cei care îl promovează au ales o poză plină de răutate, agresivitate și o poziție a mâinii care înspăimântă. Acesta a vrut sa scrie pe panouri „Va fi mai bine, fără Chirtoacă, fără Filat, fără Plahotniuc”, dar intenția nu i-a fost acceptată. Desigur, nici cu prea multă blândețe pe chip, ca în cazul Monicăi Babuc de la PD, nu aduni mare zestre electorală. Se folosesc fel de fel de trucuri, de la furturi de sloganuri până la transferuri de imagine. Liderii care au reușit să își adune simpatizanți se plasează deasupra candidatului formațiunii, dând din start de înțeles cine e „nașul” și cine va dirija paradele, în cazul în care cel desemnat, chipurile, de biroul politic al partidului, va obține mandatul de primar pentru patru ani. Președinții care au cam dat în bară în timpul guvernării preferă să stea dosiți de ochii lumii.

„Fără” e la modă

Se aleg expresii devenite „la modă”. Astfel, mesajul „fără oligarhi și fără hoți” îl vezi azi tot mai des sub figura candidaților. Și aici ar fi o remarcă: în R. Moldova, până nu alegi un „fără”, nu obții un „cu”. Dacă e să facem o incursiune în istoria alegerilor în țara noastră, atunci e cazul să punctăm că PLDM a fost cel care a câștigat, în 2009, grație sloganului „Moldova fără sărăcie! Moldova fără comuniști!”.

Cât de bine și-au respectat motivația și îndemnul în fața alegătorului, rămâne la discreția fiecăruia. Cert e că, acum, formațiunea a recurs la o metodă care poate să ia foc. L-au delegat pe fostul primar, Serafim Urechean, să fie cel ales. În cazul lui, sloganul, spun psihologii, e, poate, cel mai impresionant și fără tentă negativă sau atac direct la vreun contracandidat.

Va fi mai bine… cu gardul nostru

Se fură sloganuri la greu. La începutul campaniei, era greu să ne dăm seama unde va fi mai bine – aici, acasă, sau în Europa? Până în clipa când am observat un alt panou, al unei companii producătoare de garduri, care a declarat tranșant: „Va fi mai bine cu gardul nostru”.

Pornind de la acest mult bine, Comisia Electorală Centrală (CEC) a taxat dur Partidul Socialiștilor și Partidul Liberal, obligându-le să prezinte lista panourilor electorale și copiile contractelor pe care le-au semnat cu agențiile de publicitate.
Asta după ce președintele CEC, Iurie Ciocan, constata că numărul panourilor instalate de PSRM în oraș este mult prea mare în raport cu cheltuielile indicate în raportul prezentat Comisiei de această formațiune. Ciocan a remarcat, în acest context, că numai pe strada pe care locuiește el sunt instalate cel puțin trei panouri ale socialiștilor, iar orașul e împânzit de afișajul electoral al PSRM. De la „va fi mai bine”, socialiștii lui Dodon și Zinaida Greceanîi, în speță, au trecut la ordinea pe care o vor face în capitală. Lumea a făcut haz de necaz, iar un copil i-a dăruit lui tanti Zina și o mătură, îndemnând-o să înceapă cu făcutul ordinii direct de la Buiucani.
„Panoul PSRM, legat de Zinaida Greceanîi, este o atitudine mai personală față de acest candidat, pentru că am memoria foarte limpede a zilei de 8 aprilie, când a apărut și a zis că ea va face ordine împușcând copiii, dacă aceștia nu vor sta acasă, și, când folosește sloganul acesta, tot profesionalismul meu și toată partea de filosof se duce”, declara trainerul Angela Stafii într-o emisiune TV. Potrivit ei, mesajele electorale nu îi influențează în niciun fel pe alegători să ia o decizie cu privire la votul din 14 iunie. „Nu am avut timp să îi observ pe toți, dar din ce am văzut eu, ca și panouri, mi-au plăcut cele ale PLDM–ului. Este o imagine centrată, foarte clară, un slogan bun. Este o problemă acolo unde apar două sloganuri, dar este treaba lor. E foarte prost făcut sloganul „Partidului Nostru” și imaginea care apare, pentru că nu este un transfer pozitiv de imagine, este demonstrat exact invers, că Usatîi este dirijorul șef”, a explicat trainerul.

Panourile nu aduc voturi

Sursa a analizat și panourile PCRM și cele ale PL. „Chirtoca de la PCRM, cu această poziție de copil care a fost bătut în copilărie, nu arată bine. Este însă inspirat jocul de cuvinte cu „CH”. Panourile PL-ului se adresează publicului lor țintă și sunt OK. Este un slogan mai emoționant de data aceasta, au și ce demonstra, pentru că au avut atâta timp la dispoziție, a putut să contracteze 160 de troleibuze. La PD am văzut un spot publicitar care este bine făcut, doar că trebuie să avem grijă și la concordanța dintre mesaj și ceea ce face partidul”, susține trainerul vizat, care  crede că aceste panouri nu influențează alegătorii.
„Eu nu cred că panourile vând. Noi vorbim despre indeciși, dar de fapt, panourile nu sunt făcute pentru indeciși, ci pentru grupuri țintă concrete”, a conchis Angela Stafii.

CEC și panourile electorale

Potrivit Codului Electoral, orice slogan și panou stradal urmează a fi prezentat la CEC și bătut în cuie abia după ce organul respectiv îl acceptă. În același timp, conform legislației electorale, panourile electorale ale partidelor pot rămâne pe străzi chiar şi un an după scrutin. Anterior, însă, acest lucru a fost interzis.

Lasă un comentariu