Evenimentul zilei

Sam08192017

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Interviu
18 Aug 2017
Publicat în interviu

În exclusivitate, singurul cosmonaut român vorbește despre importanța eclipsei totale de soare din Statele Unite, dar și despre șansele românilor de a mai ajunge în spațiul cosmic. TVR 1 va transmite în direct cel mai important eveniment astronomic al anului.  

27 Iul 2017
Publicat în interviu

Rectorul Universității Academiei de Științe a Moldovei (UnAȘM), doamna Maria Duca, a avut amabilitatea să discute cu noi despre planurile pe care le are în acest an cu noua promoție de studenți, masteranzi și doctoranzi, ce se pregătesc să calce pragul acestei instituții de învățământ. De la numărul mare de locuri fără taxă, până la posibilitățile sporite de cercetări alături de profesioniști, mobilitatea de studii și burse interne și internaționale, doamna Maria Duca, ne-a explicat în detaliu resorturile funcționării acestei instituții de învățământ, una dintre cele mai moderne din Republica Moldova din toate punctele de vedere. Vă invităm să citiți integral interviul oferit pentru EvZ Moldova:

13 Iul 2017
Publicat în interviu

Lidera PAS, Maia Sandu, principalul partid de opoziție extraparlamentară de la Chișinău, a avut amabilitatea să ofere un interviu în exclusivitate pentru EvZ Moldova, în care a vorbit despre cele mai importante teme de pe agenda politică a R. Moldova. Printre acestea se numără dorința puterii de schimbare a sistemului actual de vot, relația R. Moldova cu Uniunea Europeană, propaganda rusă și alianțele neoficiale din culisele puterii politice. Vă invităm să citiți integral interviul:

30 Mai 2017
Publicat în interviu

Europarlamentarul Siegfried Mureșan a acordat un interviu în exclusivitate pentru EvZ Moldova, în care a vorbit despre când anume ar putea ajunge cele 100 de milioane de euro de la Bruxelles către Chișinău și ce anume împiedică acest lucru. De asemenea, acesta a transmis un mesaj tranșant către actuala putere de la Chișinău în sensul schimbării actualului sistem de vot, dar și în ceea ce privește lupta anticorupție. Redăm în continuare interviul integral cu purtătorul de cuvânt al celei mai mari familii politice de la nivel european, Partidul Popular European (PPE).

15 Mar 2017
Publicat în interviu

Liderul Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM), Viorel Cibotaru, a avut amabilitatea să acorde un interviu în exclusivitate EvZ Moldova, unde a vorbit despre neajunsurile votului uninominal în varianta propusă de PD, planurile de viitor ale partidului și a unei alianțe de dreapta, precum și de încălcările de ordin penal ale legii pe care președintele Igor Dodon le face constant, fără ca organele abilitate să se sesizeze pe această temă. Vă invităm să urmăriți în continuare în intergralitate interviul acordat:

Recent, liderul PD Vlad Plahotniuc a vorbit despre posibilitatea introducerii votului uninominal. Analiștii politici sunt de părere că un astfel de sistem va avantaja partidele cu bani mulți. PLDM nu este tocmai în această poziție. Cum vedeți dvs. acest sistem de vot?

Poziția PLDM a fost exprimată inclusiv în declarația pe care am făcut-o recent împreună cu Andrei Năstase și Maia Sandu cu privire la subiectul votului uninominal. Noi am anticipat ieșirea (PD-ului, n.r.), dar în primul am ieșit cu o declarație a PLDM în care am protestat împotriva modului în care actuala guvernare vede promovarea a unui proiect național de anvergură cum este schimbarea sistemului electoral. Am protestat deoarece nu este organizată o dezbatere la nivel național, așa cum s-ar cuveni. Există diferite acțiuni în care guvernarea pregătește, cum a făcut-o de mai multe ori, un blitzkrieg (război fulger – n.r.) în a lua o decizie peste noapte, în care toți să ne trezim cu o situație schimbată. Am propus partidelor politice să ne întâlnim și să avem o poziție comună și să discutăm acest subiect. Noi, aceste trei partide (PLDM, PPDA și PAS) avem experiența de conlucrare, una extrem de benefică, încă de anul trecut de la identificarea unui candidat comun la prezidențiale, iar acestă acțiune politică a avut un succes foarte mare. Mai departe, am decis să continuăm să mergem pe acest tip de parteneriat.

Astăzi, în țară, din păcate, nu există condiții în care clasa politică ar putea susține schimbarea sistemului electoral. Guvernarea, care este responsabilă pentru procesul electoral din R. Moldova, a eșuat în organizarea scrutinului prezidențial. Modul cum a fost tratată modificarea Constituției, foarte ciopârțit, amendarea legii electorale cu privire la alegerile prezidențiale, sau modul cum a fost organizată campania electorală, toate vorbesc despre o serie întreagă de încălcări a normelor democratice. Noi astăzi avem probleme fundamentale în privința politicilor de finanțare a partidelor, modul desfășurării campaniilor electorale în R. Moldova. Avem o credibilitate zero a actualei guvernări, avem criză economică și socială, avem criză demografică și avem o „guvernare hibridă”, compusă din transfugi cumpărați peste noapte. Această guvernare nu este capabilă să desfășoare nicio reformă cap-coadă.

PLDM a fost întotdeauna în favoarea efectuării unei reforme teritorial-administrative radicale în Republica Moldova, absolut necesare, a administrației publice centrale și locale. Un element al acestei reforme putea fi și această modificare a sistemului electoral, inclusiv prin introducerea unui sistem mixt de vot. Cu actuala guvernare, lucrurile sunt rupte din context, Până nu vedem contextul integrat, noi nu putem sprijini o inițiativă marginală care este ruptă din acest proces.

Mai mult decât atât, noi considerăm că procesul de integrare europeană și procesul de implementare a Acordul de Asociere este compromis. Nu este unul care să atingă serios procesele politice din R. Moldova, este o mimare. Spre exemplu, în cazul în care PLDM ar fi văzut posibilitatea efectuării unei reforme a sistemului electoral mixt, noi vedeam o îmbunătățire radicală și folosirea avantajelor acestor două sisteme (proporțional și cel majoritar – n.r.). În cazul de față, în condițiile actuale, modul cum este prezentat și modul cum este conceput sistemul uninominal este absolut inacceptabil în condițiile de față la care m-am referit. La modul cum este prezentat acum (uninominalul - n.r.) el este unul foarte defectuos. Există o practică care ne face să fim extrem de atenți. Și la partenerii din Ucraina, din Georgia, introducerea sistemelor mixte de vot, arată că situația acolo a deraiat și s-a îndepărtat de principiile democratice. În Georgia, din 74 de deputați aleși în circumscripții uninominale, 72 au trecut imediat la partidul de guvernământ.

Același scenariu s-a petrecut recent și în R. Moldova în UTA Găgăuzia la ultimele alegeri

Exact. În condițiile în care, PLDM a fost în mod silit scos de la guvernare și este persecutat într-un mod nedemocratic. Noi nu avem niciun primar, niciun consilier raional care să nu fi fost persecutat, asupra căruia să nu fie fost adiată „invitația” de a părăsi PLDM, începând cu favoruri și terminând cu dosare penale. În aceste condiții, noi nu vedem nicio îmbunătățire a regimului electoral din țara noastră prin introducerea unui nou sistem. Mai mult decât atât, acest sistem va înrăutăți situația.

Vă gândiți și la un rebranding. Poate culorile și simbolul, la fel ca și numele, sunt totuși, în mare parte, asociate cu numele fostului lider Vlad Filat?

Aveți dreptate. Unul din elementele substanțiale împotriva PLDM, la care s-au raliat nu doar foștii parteneri – PD dar și alți oponenți tradiționali, a fost stigmatizarea partidului. Încercarea de a linșa mediatic și de a lichida acest partid și pe toți reprezentanții acestuia prin furnizarea permanentă a unor minciuni. Un tertip de „tehnologie neagră” (black PR - n.r.) de a pune în cârca partidului toate neajunsurile. Perioada aceasta s-a încheiat, sigur că ea a produs niște efecte devastatoare pentru imaginea partidului, trebuie să o recunoaștem. Unele sondaje au arătat scăderea dramatică a imaginii, dar până la urmă nu a distrus partidul. Acesta a rămas suficient de viabil, cu o masă critică de oameni loiali.

Discuțiile se poartă (despre rebranding – n.r.) inclusiv din partea unor consultanți, oameni care au atitudine de simpatie față de activitatea PLDM, dar această decizie urmează să o luăm în urma unor sondaje interne. Timp nu avem prea mult, totuși vreau să vă spun că există mulți membri care sunt mândri de fapt că nu „s-au vândut”, că au rezistat acestor presiuni, că sunt fideli. În ultima perioadă ne axăm pe revitalizarea mecanismelor de comunicare cu alegătorul nostru. Dacă va fi o decizie clară, exprimată prin diferite măsurători a opiniei membrilor și alegătorilor, cum că ar fi necesare anumite schimbări, eu nu exclud și o astfel de decizie.

Cum conlucrați cu celelalte partide de dreapta. Se poate vorbi despre un viitor bloc de dreapta, așa cum îndeamnă PPE, sau este prematur pentru astfel de discuții? Totuși, la finalul lunii veți merge împreună la Congresul PPE din Malta.

Pornind de la apelul făcut de Joseph Daul (liderul PPE – cea mai mare familie politică europeană n.r.) care a încurajat o apropiere a acestor partide, având în vedere succesul campaniei prezidențiale. Noi discutăm aceste forme și cred că ultimele noastre apariții în trei sunt o expresie a acestei cooperări. Desigur, vreau să spun că un element important va fi Congresul de la Malta al PPE, acolo unde noi de principiu am decis, dar urmează să finalizăm această idee, ca la congres să avem o singură voce, o poziție comună privind problemele ce vor fi abordate legate de viitorul Europei. Vom încerca să găsim o expresie a acestei colaborări a noastre. Da, finalitatea poate să fie participarea noastră în comun, cu o platformă comună, cu scopuri similare. Avem un scop comun de a dezoligarhiza puterea din R. Moldova și scoaterea din captivitate a instituțiilor statului, dar totodată și reașezarea R. Moldova pe un făgaș politic și geopolitic normal.

Cum apreciați șansele partidelor proruse, precum PSRM, Partidul Nostru sau Partidul Șor la viitoarele alegeri parlamentare. Va mai avea rost vreo discuție despre drumul european al R. Moldova, în eventualitatea în care acesta ar putea forma coaliția de guvernare?

Acum nu vreau să fiu în postura unui analist politic. Totuși, PSRM se prezintă astăzi ca un „partid-spoiler” care promovează ideile și politice Federației Ruse, mai degrabă decât interesele populației din R. Moldova. El duce niște campanii de spălare a creierelor și de inducere a unor idei care de fapt nu se pot regăsi sub nicio formă într-o politică de guvernare. Din acest punct de vedere este destul de greu de a spune, dacă aceste partide vor accede la guvernare, care va fi politica lor. Cu siguranță, ei nu vor fi în stare să promoveze acele idei de care astăzi vorbesc, inclusiv cele anti-europene, pentru că Acordul de Asociere și regimul liberalizat de vize, eu nu cred că este atât de suicidară o guvernare a căreia rezultat va fi abolirea regimului liberalizat de vize. Dar asta ne pândește.

Dacă PSRM, în frunte cu Dodon ar insista în continuare în „rezilierea” Acordului de Asociere, imediat asta ar conduce la revenirea regimului de vize cu UE. Asta ar fi lovitură enormă. Și pentru economie, dar și pentru situația demografică și politică. Eu nu cred că un astfel de regim va rezista foarte mult. Oricum, este o politică absolut populistă și mincinoasă. Asta nu face mai nobil PSRM, sau viața mai ușoară, ba din contra. Totuși, actuala guvernare pentru ca tancul peste toată opoziția, inclusiv cea de stânga. Ca acest partid să fie cultivat și ca să crească, acest lucru nu ar fi fost posibil fără intervenția aceluiași oligarh Plahotniuc și PD. Într-un fel sau altul, ei (PSRM și PD) joacă mai degrabă pe terenul politic ca parteneri, nu ca oponenți. Ei mimează adversitatea. Și acest lucru s-a văzut în activitatea parlamentară, inclusiv în campanie. Însăși PSRM este un proiect artificial. Când s-au evacuat trei persoane: Dodon, Greceanîii și Ceban din PCRM, lor li s-a procurat un partid. Între timp s-au transferat activele domnului Plahotniuc din PCRM în PSRM. Apoi s-a promovat o campanie pe bani rusești, din offshor-uri, poate și din banii oligarhilor. În acest partid, în 2-3 ani, s-a făcut transferul de voturi (de la PCRM - n.r.) și partea cea mai radicală a comuniștilor. Și iată, avem un partid care a reușit să îl dea pe domnul Dodon președinte.

Cum caracterizați acțiunile președintelui Igor Dodon de la începutul mandatului și acțiunile sale care par dirijate numai dintr-un singur punct de comandă, respectiv Moscova?

M-a surprins acea atitudine a lui Putin care trebuia să-l tempereze pe Dodon la Moscova. A întrecut măsura, parcă voia să fie mai catolic decât Papa de la Roma. În esență, de fapt, domnul Dodon distruge nu doar actuala configurație strategică a R. Moldova. Putem vedea câteva momente. Primul: domnul Dodon încalcă flagrant legislația R. Moldova în măsura în care nu s-a rupt de partidul politic pe care îl conducea.

Așadar, nu s-a debarasa niciodată de haina aceasta de lider de partid?

Exact. Conform modificărilor legislației, președintele nu trebuie să fie o persoană afiliată vreunui partid. Oricum, el continuă să conducă PSRM din punct de vedere ideologic. El încalcă flagrant legislația zilnic. Foarte multe acțiuni ale sale se pretează noțiunii de abuz în serviciu. Am încercat să formulez foarte clar aceste lucruri în domeniul în domeniul mai apropiat mie de apărare și securitate internațională. Cazurile sunt multiple. De exemplu, atunci când a fost la sediul NATO de la Bruxelles, el a făcut o acțiune politică. A inițiat procesul de negociere cu NATO pe un acord care ar garanta neutralitatea R. Moldova din partea Alianței. Deci, în conformitate cu legislația R. Moldova, orice persoană cu demnitate înaltă, inclusiv președintele înainte de a iniția o acțiune, el trebuie să aibă un mandat din partea Parlamentului. Un aviz din partea Comisiei de politică externă din Legislativ, document avizat de toate ministere. Un mandat care să îi permită unui demnitar de rang înalt să facă acest lucru.

Acest lucru constituie un motiv clar de încălcare a legilor?

Nimic din legislația curentă nu îi oferă această prerogativă. Acest lucru este un voluntarism care se numește abuz în serviciu. În România, președinții sunt acționați inclusiv de instituțiile statului pentru suspiciune de abuz în serviciu, în R. Moldova, chiar dacă sunt absolut evidente toate argumentele, nu am văzut nicio instituție care să se sesizeze. Procuratura ar trebui să intenteze un dosar penal în care să cerceteze aceste elemente ale abuzului în serviciu comis de către președintele Dodon.

Ați fost ministru al Apărării. Cum apreciați sabotajul președintelui Dodon din cauza căruia armata nu se mai poate antrena în condiții profesioniste în exerciții militare internaționale. Cumva acest lucru pune în pericol securitatea R. Moldova?

Fără doar și poate. Dar acestea sunt consecințele. Sigur că orice acțiune de acest fel își are anumite consecințe, dar problema este iarăși una absolut juridică. Este al doilea caz în care președintele Dodon ar trebui să fie sancționat legal. Pentru că dumnealui nu a avut niciun fel de motivație pentru nepermiterea trupelor să meargă la exercițiu (din România -n.r.). În primul rând, el nici nu putea nici să permită, nici să nu permită. Participarea R. Moldova la acest exercițiu fusese confirmată de către președintele de atunci al R. Moldova, Nicolae Timofti. A fost un plan de acțiune pe care el și-a dat semnătura. Nu era vorba de permisiune de participarea, ci de permisiunea de ieșire peste hotare a trupelor cu armament. Președintele este pur și simplu informat și el își dă avizul că a fost informat, că acel contingent pleacă. În principiu, dacă tu, ca președinte, consideri că acel contigent nu trebuie să plece, tu trebuie să ai o motivație juridică. Nu poți să spui: „Opriți trenurile!”.

Avizul președintelui este consultativ, sau are putere juridică?

În cazul de față, avizul acesta nu este consultativ. Dar el trebuie oricum motivat. Consecințele în cazul oricărui acord pe care o parte îl încalcă, aceea parte este amendată. În cazul de față, nu fapt că nu au fost antrenați ostașii, ceea ce o consecință absolut neplăcută, ci este vorba și de anumite prejudicii materiale. Pentru că acele costuri ale deplasării care erau acoperite din bugetul Statelor Unite și din bugetul României. De fapt acțiunea președintelui Dodon a adus prejudiciu acestei cooperări. Și contribuabilul român și cel american, sunt îndreptățiți prin ambasadorii lor să întrebe: „domnule, tu ai încălcat acordul, nu ne-ai adus niciun fel de motivație, noi te penalizăm”. Scrisoarea celor doi ambasadori (este vorba de scrisoarea comună a ambasadorului SUA și cel al României la Chișinău în care au cerut explicat de la Dodon vizavi de decizia de nepermiterea a trupelor R. Moldova să participe la un exercițiu militar internațional comun în România -n.r.) este acțiune de preîntâmpinare.

Dacă va mai face astfel de gesturi, vor urma consecințe. În istoria R. Moldova noi am mai fost penalizați. Inclusiv la ministerul Apărării. Au fost miniștri care interzicea în ultima clipă desfășurarea unei activități sau participarea militarilor moldoveni la mai multe activități din varii motive. Și au fost cazuri când R. Moldova era penalizată cu costuri concrete. Costul deplasării a trei ofițeri la conferința de organizare a exercițiului cutare a costat 13.479 de lei, noi cu suma acesta vă penalizăm. Și acum, președintele Dodon a comis o încălcare ce este penală. Există un mecanism parlamentar, în cazul în care vrei să îți schimbi partenerii de cooperare. În cazul de față a fost o acțiune absolut voluntaristă, absolut prin nimic motivată, ceea ce este penal pentru orice țară, inclusiv R. Moldova.

Deci, domnul Dodon acționează numai la limita legii și câteodată o mai și depășește?

Exact, în cazul de față ea nu e este justificată prin pozițiile politice ale președintelui, prin politice. Există anumite mecanisme care trebuie respectate.

O întrebare scurtă de final, ați putea face un pronostic pentru viitoare alegeri parlamentare?

Viitoarele alegeri parlamentare le va câștiga o viitoare coaliție proeuropeană și va lua 51% din totalul de voturi.

Vă mulțumim!

A consemnat Mădălin Necșuțu

Este permisă preluarea acestui materiale în limita a 1.500 de semne, dar numai cu citarea sursei și link direct către acest articol

 

 

 

 

27 Feb 2017
Publicat în interviu

Fostul ministru al Apărării și actualul fondator al Partidului Unității Naționale a avut amabilitatea să acorde un interviu pentru EvZ Moldova în care a vorbit ce planurile are cu noua sa formațiune, despre necesitatea reformării clasei politice cu tineri și în spirit pro-european, dar și despre acțiunile premeditate ale președintelui prorus Igor Dodon de a distruge conștient și deliberat capacitățile militare ale Republicii Moldova. Vă invităm să citiți în continuare interviul în integralitate:

17 Feb 2017
by  - 
Publicat în interviu

Citiți în interviul cu Roman Talmaci, președintele UNEJ, acordat în EXCLUSIVITATE pentru Evenimentul Zilei, despre datoriile, care trebuie plătite, despre metodele de lucru ale EJ, despre executorii judecătorești cu dosar penal, despre cât de profitablă este această profesie, despre dosarul SRL „Caravita” și despre averea lor, care rămâne o taină. 

 

02 Feb 2017
Publicat în interviu

După alegerile prezidențiale, liderul PAS Maia Sandu va consolida structurile din teritoriu ale partidului și va merge în toate raioanele Republicii Moldova pentru a explica tuturor cetățenilor despre obiectivele formațiunii sale și planurile de viitor.

20 Ian 2017
by  - 
Publicat în interviu

Suspendare actualului președinte al țării este posibilă. Totul depinde doar de aleșii poporului și atitudinea acestora față de Consțituția și interesele Moldovei. Declarația aparține liberalului Iurie Dârda și a fost făcută într-un interviu pentru oficial.md. 

18 Ian 2017
Publicat în interviu

Într-un interviul acordat jurnalistului Ciprian Traian Sturzu (Mesagerul de Neamț),  înainte de sărbătoriile din România, Nicolae Andronic vorbește despre soarta Moldovei, despre Guvernul Sturza, despre Vlad Filat și încetinirea parcursului european.

10 Ian 2017
by  - 
Publicat în interviu

Obama i-a numit în zeflemea „fermieri și dentiști”. Trump, întrebat dacă va sprijini „facțiunile militare moderate” ale opoziției siriene, a spus: „Cine sunt acești oameni? Nu știm nimic despre ei”. În prezent, anumite grupuri sunt numite „facțiuni militare moderate”, iar denumirea de Armata Siriană Liberă nu mai e folosită. Dar Armata Siriană Liberă (ASL) încă există. Este armata formată din locuitorii orașelor și zonelor rurale, poate și „fermieri și dentiști”, dar nu în derâdere, care au pus mâna pe arme cu scopul inițial de a apăra poporul de armata și securitatea lui Bashar al-Assad.

18 Dec 2016
Publicat în interviu

Daniel Porumb, în vârstă de 36 de ani, a rămas paralizat de la gât în jos în urma unui eveniment produs la Tallil. Are picioarele inerte și visele spulberate, din aprilie 2007, din Teatrul de Operațiuni din Irak, când transportorul amfibiu blindat în care se afla s-a răsturnat.

09 Noi 2016
by  - 
Publicat în interviu

Andrei Năstase, liderul Partidul politic „Platforma Demnitate şi Adevăr”, a oferit un interviu în exclusivitate pentru DW, în care a vorbit despre alegerile prezidenţiale din R. Moldova.

Pagina 1 din 3