Evenimentul zilei

Lun09162019

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Interviu EXCLUSIV: Dorin Chirtoacă: „Nu vrem să alergăm după iluzii pierdute prin birourile de la Kremlin!”

EXCLUSIV: Dorin Chirtoacă: „Nu vrem să alergăm după iluzii pierdute prin birourile de la Kremlin!” Recomandat

17 Iulie 2015 - 

Evz: Subordonații de la Primărie v-au întâmpinat cu flori și aplauze. S-au bucurat că ați câștigat dvs. sau că nu a câștigat doamna Greceanâi?

Dorin Chirtoacă: A devenit o tradiție ca în asemenea mod să fie întâmpinat Primarul la prima ședință. Așa a fost și în 2007, și în 2011. Probabil, oricine ar fi fost primar, așa ar fi fost întâmpinat, este un gest de recunoașterea voinței alegătorilor. Unii s-au bucurat că am revenit, alții, chiar dacă au bătut din palme, mai degrabă sunt îngrijorați... Întotdeauna le-am cerut subordonaților să fie corecți în ceea ce fac, sinceri și cu verticalitate. Dacă se va dovedi că nu este așa, cu aplauze ori fără, cu flori ori fără, drumurile noastre se vor despărți.

- Ați reușit să o devansați pe contracandidata PSRM cu aproximativ 7%, o victorie mai clară față de cea din 2011, în fața lui Dodon. Cărui fapt atribuiți creșterea aceasta? Ce au văzut alegătorii în plus la aceste alegeri locale?

- Sunt sigur că la aceste alegeri, locuitorii mun. Chișinău au făcut o alegere conștientă. Oricât n-au încercat unii să-i intoxice și să manipuleze, ei, totuși, au făcut o alegere conștientă.Până la urmă, alegătorii au știut să separe grâul de neghină, să dea la o parte toată murdăria și minciunile cu care au venit socialiștii în această campanie, precum falsul cu troleibuzele (și nu numai) și să acorde prioritate proiectelor de dezvoltare europeană a Chișinăului. Lor li s-a propus din partea socialiștilor să fie totul negat, să fie totul discreditat, desconsiderat și singurul motiv pentru participare la alegeri să fie furia. S-a dovedit că locuitorii Chișinăului nu pot fi duși în eroare, ei pot face o alegere conștientă între iluzia unei vieți mai bune, în spatele căreia se găsește corupția, extremismul, radicalizarea societății și opțiunile geopolitice, pe de o parte, și,respectiv, o dezvoltare firească, poate și grea uneori, dar corectă a mun.Chișinău, pe de altă parte.

Diferența ar fi fost și mai mare, dacă nu ar fi existat problema votului geopolitic, bazat pe opțiunea la o serie de locuitori ai mun.Chișinău pentru vectorul estic, indiferent cine n-ar fi fost candidatul care reprezintă această opțiune. De fapt, socialiștii nu au avut nici un proiect pentru următorii 4 ani, ei nu au făcut decât să înlocuiască comuniștii în opțiunea votului estic.
Respectiv, cu acest vot geopolitic vom mai avea de luptat și vom încerca să creăm o viață mai bună pentru toți, nu să alergăm după iluzii pierdute, vorba lui Balzac, prin birourile de la Kremlin.

 - Față de mandatele anterioare, cu ce plusuri plecați la luptă?

- Cu mult mai multe și mai ample proiecte pentru dezvoltarea Chișinăului, reconstrucția a şase străzi din centrul capitalei: Alecsandri, Ștefan cel Mare s.a. Înnoirea completă a parcului de troleibuze și autobuze, izolarea termică a blocurilor, rezolvarea problemei deșeurilor, modernizarea regiei de apă și canalizare etc. Sunt proiecte în valoare de aproape un miliard de euro, cu implementare de 5-10-20 de ani.

- În acest moment, în Consiliul Municipal al Primăriei, se poate forma la limită o majoritate pro-europeană. Mizați pe aceasta sau aveți alte planuri pentru a obține sprijinul consilierilor, indiferent de coloratura politică a acestora?

- Mizăm clar pe o majoritate pro-europeană! Negocierile deja au început, acum personal lucrez la Acordul de constituire a Alianței cu priorități clare pe domenii, rămâne să stabilim mecanismul de formare a guvernării la nivel local, precum și să continue discuțiile pe marginea subiectelor unde nu s-a ajuns încă la un numitor comun. În rest, ceilalți dacă vor să voteze, este dreptul lor, dar noi nu putem miza pe votul lor, motiv pentru care voi insista să avem un acord semnat de fiecare consilier municipal, care să-și asume răspunderea guvernării locale.

- Nu multă lume are o a doua șansă, dvs. o aveți deja pe a treia! Ce vă reproșați din mandatele trecute și ce vă propuneți să faceți mai bine?

- Nu știu cât e de corect să spunem a doua sau a treia șansă. Dacă ai greșit prima dată și ai o doua șansă - da, dacă ai greșit de 2 ori și ai o altă șansă - da. Aici, însă,vorbim mai mult de o confirmare a încrederii. A fost prima confirmare în 2011, iar acum este o altă confirmare a încrederii acordate. Sau, dacă e să vorbim de șansă, este poate șansa de a face și mai mult și mai bine, decât până acum. Este adevărat că rar se întâmplă să câștigi 2 mandate la cârma capitalei, și aproape prin excepție câștigi mai mult de 2 mandate pentru capitală.

Proiectele mari pe care ni le-am propus pentru următorii 4 ani nu au fi putut să vină într-un termen mai scurt decât anii care au trecut. De fapt, schimbarea unui oraș „de la - până la” durează aproximativ 20 de ani, și așa s-a întâmplat cu majoritatea orașelor europene - Praga, Budapesta, Brașov, Iași ș.a.
Îmi reproșez că nu am reușit să rezolv o serie de probleme care au rămas pentru mandatul actual, dar nu se poate spune că puteam să le fac și nu le-am făcut din rea credință, mai curând, ce a fost posibil am făcut, nu am reușit să le fac pe toate și o parte au rămas pentru acest mandat, dar sigur vor fi rezolvate. Și asta ține și de problema managementului deșeurilor, problema corupției, problema animalelor fără stăpân, problema fondului locativ. Dar dacă ne uităm în lista de probleme din 2007 și facem o comparație cu realitatea de acum, foarte multe au trecut la realizări.

Mi-aș fi dorit să reușesc mai multe, dar ar fi nedrept să spun că nu am făcut maximum ce a fost posibil, fără falsă modestie, pot spune că ce a fost în puterile mele și a colegilor mei am făcut.

- Care sunt proiectele la care v-ați referit când ați spus că „ar fi cules alții smântâna”? Câte dintre aceste proiecte urmează a fi finalizate în următorul an și care sunt domeniile în care acestea vor avea efect?

- În primul rând este vorba de reconstrucția principalelor străzi din centrul Chișinăului - Alecsandri, Negruzzi, Ștefan cel Mare etc. - contractul este semnat, lucrările sunt în derulare, ar fi fost păcat ca noi să facem tot greul, pentru că este multă muncă în spatele acestui proiect de asemenea anvergură,și alții să taie lenta. Sau Scara Cascadelor din parcul„Valea Morilor”, proiect, iarăși, la care noi am muncit, lucrările căruia pe jumătate sunt deja făcute,  iar ei să vină să taie lenta, să se laude cu munca noastră și să și-o atribuie lor.Aceeași situație ar fi fost și cu izolarea termică a clădirilor, Primăria municipiului Chișinău a semnat cu Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI) un acord de credit în valoare de 20 milioane de euro, destinat reabilitării termice a fondului locativ, iar valoarea totală a proiectului este de 500 milioane de euro. Și acestea sunt doar câteva exemple. Socialiștii s-ar fi bucurat să fie în pielea muștii din fabula lui Donici „Musca la arat”. Pentru omul de rând rezultatele vor fi văzute și simțite abia în acest mandat, pentru că problemele cele mai stringente ale Chișinăului nu pot fi rezolvate peste noapte. În cei 8 ani am reușit să facem multe, dar nu pe toate, dar cert este că proiectele noastre pe care le-am propus alegătorilor și pentru care ne-au ales vor fi realizate, faptele vor vorbi pentru noi.

- Există parteneriate sau înfrățiri cu primării din România? Cu ce orașe ați prefera să colaborați în acest mandat – cu Iașiul, care e mai aproape, sau cu Bucureștiul, pentru că e capitală?

- Noi nu ne-am limitat doar la Iași sau București, suntem înfrățiți și cu Iași și cu București. Avem relații de colaborare cu mai multe orașe importante din România – Alba Iulia, Cluj, Suceava, Piatra Neamț, Târgul Mureș,  Petroșani, Brașov, Ploiești, Constanța, Bacău s.a. și cu fiecare din aceste orașe am reușit să găsim domenii de interes comun, de schimb de experiență, pentru a apropia cele 2 maluri ale Prutului și pentru a vedea cum este mai bine de rezolvat problemele pentru comunitățile noastre.

Avem relații frumoase cu aceste orașe, dar și cu mai multe consilii județene. Suburbiile din mun. Chișinău toate sunt practic înfrățite cu localități urbane sau rurale din România, de exemplu, Cricova cu Cotnari. Apropierea crește dintre autoritățile locale din R. Moldova și cele din România și acest lucru este îmbucurător.

- Au venit către dvs. investitori români în mandatele trecute? Ce intenționați să faceți pentru a-i atrage la cooperare?

- Periodic am primit vizite din partea mai multor grupuri de investitori din mai multe țări, inclusiv România, cert este că atâta timp cât Republica Moldova nu este predictibilă, nu are economie de piață funcțională, nu are justiție corectă, investitorii nu dau năvală la Chișinău, deși avem câteva zeci de companii care fac acum același lucru în Chișinău și în republică pe care l-au făcut și în România la sfârșitul anilor ’90. Cu siguranță este loc de mai bine, în mod normal acum ar trebui să avem 2 viteze, una pentru mun.Chișinău și alta pentru celelalte zone ale Republicii Moldova, cel puțin din motiv că la Chișinău  lucrurile s-au stabilizat, este clar, comunitatea nu poate fi manipulată, nu poate fi dusă în eroare, acesta este un element de stabilitate pentru potențialii investitori și, cel mai important, este clar ca Chișinăul va merge pe aceeași cale de dezvoltare pe care au mers orașele din România, cea europeană. Noi suntem deschiși sa le creăm condiții cât mai facile în limita legislației pe care o avem și Acordurilor internaționale din care facem parte. Dar, de obicei, nu facilitățile îi atrag pe investitori, ci predictibilitatea desfășurării pe termen lung a activităților. Ei trebuie să știe la ce să se aștepte. Instabilitatea economică și politică este pericolul principal.

- Ce poate face Primăria Chișinăului pentru a accesa fonduri europene? Chișinăul este angrenat în proiecte transfrontaliere precum Euroregiunea Siret-Prut-Nistru, la care a aderat chiar și Bălțiul, condus (la acea vreme) de un primar comunist?

- Noi am depus mai multe proiecte la Centrul de Selectare a Proiectelor de la Suceava, din câte am înțeles, s-a acordat prioritate proiectelor din zone rurale, sper, ulterior, să nu se descopere faptul că au fost acordate pe criteriul politic. Ne bucurăm că cel puțin un proiect din Durlești a trecut și vom avea amenajat un râuleț care crează problemela inundații. În rest, indiferent ce culoare politica are primarul, comunitatea pe care o conduce trebuie să beneficieze de proiecte, iar dacă proiectele sunt bune - trebuie să treacă.

- Comparativ cu situația din alte orașe mari, din RM dar nu numai, ați devenit un primar longeviv. Sunteți deja în poziția în care le împărtășiți altor omologi din experiența dvs. sau încă aveți de învățat? De la cine credeți că ați avea de învățat sau de captat experiență?

- Adevărat, din cel mai tânăr primar, fără să-mi dau seama am devenit cel mai longeviv Primar al Chișinăului, cel puțin din ‘90 încoace, asta nu face decât să mă onoreze și următorii 4 ani vor fi decisivi pentru a confirmate termen lung relația de încredere pe care am reușit să o construiesc cu alegătorii noștri. Putem vorbi chiar despre o fidelizare a electoratului, ținând cont de încrederea acordată deja de 3 ori și sperăm ca rezultatele care vin să confirme acest credit de încredere. Da, recunosc, sunt situații când pot împărtăși din experiența mea, aș putea să mă pronunț pe anumite probleme, este și firesc după 8 ani de experiență, dar niciodată nu poți spune că le știi pe toate, întotdeauna învăț din mers, merg în alte orașe să văd alții ce au făcut și ce putem noi face. De la cine aș avea de învățat? De la orice om de bună credință, de bun simț, care se dedică comunității, indiferent dacă are sau nu experiență. Poți învăța de la oricine, depinde cât de mult este implicat și cât de mult își dorește să schimbe ceva. Iar pentru ca să fii tu un exemplu, este important să ai simțul răspunderii față de cei care te-au ales, trebuie să ai rezultate, indiferent de lungimea mandatului și numărul acestora.

- A influențat opțiunea alegătorilor faptul că avem un guvern demisionar?

- Guvernul demisionar cu siguranță a influențat doar negativ electoratul, în sensul de a-l demotiva și de a nu participa la alegeri și, indirect, de a-i încuraja pe cei care se împotrivesc dezvoltării europene, care este firească, a municipiului Chișinău. Cetățenii care au votat în alegerile parlamentare pentru partidele pro-europene nu cred că au încântați de Guvernul minoritar susținut de comuniști, cu un Prim-ministru fără diplomă, plus și în demisie cu câteva zile înainte de alegerile locale. Evident că aceasta trezește dezgust și dezamăgire. Însă, n-au lăsat mâinile în jos și au conștientizat importanța votului lor, fapt pentru care le mulțumesc.

- Ce ați fi făcut diferit în campania electorală? Vă reproșați că nu ați fost mai incisiv cu doamna Greceanâi? Pentru că subiecte de atac ați fi avut...

- În această campanie electorală am funcționat mai degrabă ca un ficat, adică am absorbit tot jegul, toată murdăria, toate toxinele din partea socialiștilor, indiferent pe ce cale au fost lansate acestea. Și, respectiv, după ce ficatul și-a făcut misiunea de detoxifiere a organismului, să propun, totuși,proiectele de dezvoltare pentru Chișinău. În această campanie electorală eu NU am venit în fața alegătorilor cu promisiuni electorale, ci cu proiecte concrete de dezvoltare a mun. Chișinău și indiferent cine ar fi fost primar al Chișinăului, ar fi trebuit să le continue, pentru că toată munca deja a fost făcută. Mai mult decât atât, am spus și repet că nu este cazul să mergem pe abordările învechite din campaniile electorale precedente, când contracandidații neagă tot ceea ce face primarul în funcție, oferind până la urmă soluții ireale sau neoferind nimic. Este cazul să ajungem la un nou tip de dezbateri în campaniile electorale, când este recunoscută munca fostului primar, rezultatele acestuia, și se propun soluții mai bune decât cele ale primarului în funcție. Așa sper să fie în viitor, pentru că societatea a evoluat și nu mai acceptă practicile anilor ’90. Atunci când critici ceva sau afirmi că este prost făcut, trebuie să argumentezi și, totodată, să vii cu soluții mai bune. Să negi totul și să nu accepți nimic este simplu, oricine o poate face, dar să vii cu propuneri mai bune și să le argumentezi posibilitatea de a fi implementate, este mult mai greu. Noi am venit cu fapte concrete realizate în cei 8 ani și cu proiecte concrete pentru următorii 4 ani.

- Ați fost acuzat de misoginism de către o blogger-iță, care v-a reproșat modul în care v-ați referit la doamna Greceanâi și la vârsta acesteia. Considerați că femeile pot performa în politică sau administrație la fel ca bărbații? Care credeți că sunt femeile politician de viitor în acest moment în RM?

- Cu siguranță a fost o neînțelegere, de fapt i-am luat apărarea d-nei Greceanîi, și am atras atenția că liderii politici aflați în slujba Kremlinului din ultimii 10 ani s-au ascuns sub fusta ei și au căutat protecție, mai ales că este și la o vârstă onorabilă și este cu atât mai laș să se ascundă sub fusta ei și era, de fapt, un reproș la adresa bărbaților din PSRM și de la Kremlin pentru faptul că au pus în situație o femeie. Referirea la chestiunea cu vârsta a fost mai degrabă prin prisma mentalității, care, vrem nu vrem, constatăm, în cazul dat, că este ancorată în anii 2000, dacă nu chiar în ’70.
În ceea ce privește femeile  în general, acestea sunt chiar mai puternice și mai tenace decât bărbații, chiar dacă lucrul acesta,aparent,nu poate fi confirmat strict numeric. Dar, pe de altă parte, oricât de puternică nu ar fi femeia, indiferent de domeniu, este normal pentru un bărbat să o susțină. Egalitatea de șanse nu presupune desființarea noțiunii de gentleman. 

- Pentru unitatea electoratului, din întreaga țară, care credeți că ar trebui să fie viitorul formulei de guvernare? Care este cel mai mic rău posibil pentru RM? Cum vedeți binele țării pe viitor?

- În 2009 și 2010, electoratul din Republica Moldova a spus un DA ferm opțiunii proeuropene, această obligație este pe umerii noștri de atunci, fiecare proporțional numărului de mandate pe care îl are în Parlament. Cât timp avem un număr de mandate peste 50 în Parlament, atâta timp trebuie să valorificăm această posibilitate. Evident că gradul de încredere între partide este redus, cu toate acestea împreuna cu partenerii europeni cred că am putea evolua/parcurge aceeași etapă din drumul nostru pro-european precum a făcut-o România în perioada 2000-2004. 
Important este ca la următoarele alegeri să fie confirmat vectorul pro-european, atunci va fi  confirmată și perioada similară celei care a fost în România în 2004-2014. Binele republicii pe viitor îl vad în următoarea formulă - stat de drept, economie de piață funcțională, reforme în toate domeniile, integrarea europeană și națională, integrarea în NATO, cu alte cuvinte, parcursul Țărilor Baltice. Numai în aceste condiții putem spera că Republica Moldova și cetățenii săi VOR TRĂI în general, iar treptat - VOR TRĂI BINE!

- Ce sacrificii credeți că trebuie să facă un politician pentru binele alegătorilor? Ce credeți că poate face PL, pe termen scurt și mediu, pentru RM?

- Este mult spus că un politician face sacrificii pentru binele alegătorilor, evident, uneori are de suferit viața personală, viața de familie. Dar un bun politician trebuie să se țină de cuvânt, ce a promis trebuie să facă, cel puțin dacă nu poate face acum, să nu se abată din drumul său. Astfel, cuvintele sale au valoare, iar alegătorii vor avea confirmarea că au ales bine. Totodată, muncind pentru binele alegătorilor, integrarea europeana capătă coerență și consistență, nu este doar o speranță vândută alegătorilor pentru a obține voturi. PL este, a fost și va fi garantul parcursului European al Republicii Moldova. Noi am început această luptă în 2007, când am înlăturat comuniștii de la conducerea capitalei, noi  o facem și în prezent și o vom face în continuare, pentru ca omul de rând din Republica Moldova să aibă o viață confortabilă.
Evident că ne dorim și unitate naționala, reîntregirea neamului românesc, dar despre aceasta putem vorbi în paralel cu integrarea europeana. Mai puțin trebuie să vorbim, mai multe trebuie să facem!

Evzmd.md

Website evzmd.md

Lasă un comentariu