Evenimentul zilei

Joi07092020

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Viata 9 obiceiuri “nevinovate” care te îmbătrânesc

9 obiceiuri “nevinovate” care te îmbătrânesc

20 Decembrie 2015 - 
Foto: sfatulparintilor.ro Foto: sfatulparintilor.ro

Deja se stie ca fumatul si expunerea la soare te imbatranesc, asa ca bravo tie daca ai reusit sa te lasi si nu iesi din casa fara sa te dai cu crema de protectie solara. Insa acestia nu sunt singurii factori care ne fac sa aratam mai varstnice decat suntem. Iata de la expertii Prevention.com alte 9 obiceiuri aparent nevinovate care adauga ani infatisarii noastre.

1. Te culci la aceeasi ora ca in facultate

E normal sa incerci sa inghesui nenumaratele lucruri pe care le ai de facut in casa in orele pe care le ai la dispozitie dupa ce vii de la munca, insa aceasta practica iti impinge ora de culcare undeva in jur de miezul noptii sau chiar dupa. Problema e ca somnul insuficient e foarte nociv pentru sanatate: cercetarile au demonstrat ca lipsa de somn contribuie la hipertensiune, diabet, obezitate si la un aspect epuizat si imbatranit.

Fa o schimbare: E adevarat ca nu ai cum sa prinzi opt ore de somn adanc in fiecare noapte, dar acorda prioritate somnului mai des decat acum si corpul tau iti va multumi. Fiecare organism are nevoi diferite dee odihna. Afla de cate ore de somn are nevoie al tau oprind alarma intr-o duminica, cand ai avut timp sa te odihnesti si cu o zi inainte, si vezi cate ore dormi in mod natural. Majoritatea oamenilor au nevoie de 7-8 ore pe noapte.

2. Ai o slabiciune pentru dulciuri

O alimentatie plina de zahar se va face simtita la numarul de centimetri din talie, insa acum expertii spun ca iti rideaza si oboseste si pielea. Vinovat e procesul natural numit glicatie, in care zaharul din fluxul sanguin se ataseaza de proteine pentru a forma noi molecule nocive numite AGE. Acestea distrug proteinele din jur precum colagenul si elastina, responsabile pentru pastrarea elasticitatii si fermitatii pielii, iar ca rezultat, pielea iti devine ridata si lasata. Aceste efecte de imbatranire incep sa apara in jurul varstei de 35 de ani si din acel moment deteriorarea continua cu rapiditate, conform unui studiu britanic.

Fa o schimbare: Nu e usor sa elimini complet zaharul, dar sa-l limitezi pana la maxim 10% din totalul caloriilor poate avea un efect major. Fii atenta la zaharul ascuns in alimente aparent inofensive precum sosurile de salata sau ketchup-ul, sau sub alte denumiri: sirop de porumb, dextroza, concentrat de fructe, maltoza, melasa, etc.

3. Iti petreci viata in stres

N-ai cum sa te simti bine cand esti stresata, indiferent din ce motive, si iata de ce: stresul mareste concentratia hormonilor cortizol si norepinefrina in fluxul sanguin, marind tensiunea arteriala si inhiband sistemul imunitar. Cu timpul, stresul permanent poate duce la vindecarea cu greutate a ranilor, intarirea peretilor arteriali si chiar la micsorarea regiunilor din creier responsabile de invatare, memorie si starea de spirit.

Fa o schimbare: Stresul nu are cum sa dispara complet vreodata in lumea in care traim, insa felul in care faci fata problemelor de zi cu zi poate sa-ti pastreze hormonii la un nivel mai echilibrat si mai sanatos. Respiratiile profunde sunt cel mai bun exercitiu anti-stres recomandar de doctorul Andrew Weil: “Dureaza doar doua minute. Eu practic exercitiile de respiratie dimineata, seara, cand ma culc, si ori de cate ori ma supar”. Incearca si tu: expira cu putere pe gura, scotand un sunet ca de oftat. Inspira pe nas cat numeri pana la 4, tine-ti respiratia cat numeri pana la 7, apoi expira iar cu zgomot cat numeri pana la 8. Repeta totul de 3 ori.

4. Faci sport numai ca sa slabesti

Sportul este unul dintre cei mai puternici agenti de intinerire existenti, dar prea multi dintre noi nu profita din plin de el pentru ca asociem exercitiile fizice strict cu slabitul. Daca faci exercitii cate doua saptamani ca sa dai jos un kil – doua, dupa care nu mai misti un deget cu lunile, ratezi cateva efecte benefice majore ale sportului. Cercetarile arata ca cei care fac miscare intensa in mod regulat au telomeri (biomarkeri celulari care se scurteaza o data cu varsta) mai lungi decat adultii sanatosi care nu fac sport decat rar. Activitatea fizica practicata constant pastreaza acuitatea mintii, reduce inflamatiile si previne diabetul de tip 2 precum si alte boli cronice care pot aparea cu trecerea anilor.

Fa o schimbare: Nu lasa sa se astearna praful pe pantofii de sport. Alege orice activitate care iti place, fie ca e mersul pe jos, mersul pe bicicleta sau dansul, si incearca sa o practici minim 20 – 25 de minute pe zi. Daca trebuie, imparte-o in doua sesiuni a cate 10 minute. Incet-incet, mareste frecventa, durata si intensitatea exercitiilor. Daca ai lenevit o zi, nu-ti spune ca nu mai are sens sa te re-apuci, asa ca mai bine o lasi balta. Ia-o de la capat a doua zi.

5. Asculti muzica in casti la maxim

Nimic nu te face sa arati de 80 de ani ca dusul mainii la ureche cand iti intrebi prietenii “Poftim? Ce-ai spus?”. Pierderea auzului apare treptat, ca rezultat al expunerii prelungite a timpanului la mii de decibeli urlati direct in el din casti sau chiar din uscatorul de par. La numai jumatate din volum MP3 playerele emit sunete de pana la 101 decibeli, mult peste nivelul de siguranta recomandat de medici.

Fa o schimbare: Fixeaza volumul iPod-ului cat mai jos posibil. Foloseste casti care reduc sau anuleaza zgomotul ambiental, astfel incat sa nu mai simti nevoia sa dai muzica mai tare. Pune-ti dopuri in urechi cand esti pe langa surse de zgomot puternic cum ar fi rasnita de cafea, masina de tuns iarba, etc.

6. Nu iesi deloc cu prietenele

Cu siguranta ca prietenele tale erau prezente in viata ta aproape in fiecare seara cu niste ani in urma si ca erati nedespartite. Acum iti petreci cea mai mare parte a timpului ducandu-ti si aducandu-ti copiii de la scoala sau alte activitati si ocupandu-te de casa. Insa iata de ce e atat de important sa-ti faci timp sa-ti cultivi prieteniile: un studiu recent (pe care l-am mai discutat aici, la Sfatul Parintilor) a aratat ca prieteniile apropiate sunt un indicator al longevitatii mai bun decat legaturile de familie stranse si ca pot proteja impotriva obezitatii, depresiei si bolilor de inima. Asadar, nu e de mirare ca te simti plina de energie si buna dispozitie dupa o conversatie telefonica – maraton cu cea mai buna prietena sau dupa o iesire cu fostele colege de liceu.

Fa o schimbare: Prietenele te mentin tanara. Asa ca daca ai lasat nebunia vietii cotidiene sa te tina la distanta de ele, fa tot ce poti ca sa iti faci din nou timp in mod regulat pentru prietene. Profita de era electronica pentru a intra in contact mai des cu prietenele si pentru a organiza iesiri impreuna.

7. Mananci legume, dar nu zilnic

Cu siguranta ai auzit ca fructele si legumele pline de antioxidanti te ajuta sa iti mentii tineretea. Acesti compusi puternici lupta cu radicalii liberi extrem de nocivi pentru organism, care pot contribui la aparitia cancerului si la accelerarea procesului de imbatranire. Insa exista o problema: antioxidantii raman activi doar cateva ore in organism si trebuie mereu reimprospatati, asa ca nu-ti imagina ca ti-ai facut plinul pentru o saptamana doar pentru ca ai mancat luni o salata mare.

Fa o schimbare: Nu iti ajuti cu nimic organismul daca mananci kilograme de legume si fructe cateva zile pe saptamana sau luna. Ca sa profiti la maxim de efectele lor de intinerire incearca sa mananci fructe si legume cu antioxidanti cam la fiecare patru ore sau la fiecare masa.

8. Ai eliminat toata grasimea din alimentatie

E foarte sanatos pentru inima daca ai scos complet din dieta ta grasimile trans, care iti infunda arterele, dar daca ai eliminat si grasimile nesaturate, precum cele din peste, nuci, alune, migdale si ulei de masline, nu mai e o miscare asa de buna pentru sanatatea si vitalitatea ta. Acizii grasi Omega-3 sunt grasimile cele mai bune pentru lupta impotriva imbatranirii organismului si sunt esentiali pentru protejarea de boli a inimii, creierului, oaselor, incheieturilor, pielii. Alt tip de grasimi, cele mononesaturate, scad nivelul colesterolului “rau” LDL, cresc nivelul colesterolului “bun” HDL, care protejeaza inima, si reduc riscul de ateroscleroza. In plus, studiile arata ca un consum crescut de astfel de grasimi poate contribui la cresterea longevitatii.

Fa o schimbare: Nu uita ca grasimea nu e obligatoriu “malefica” si ca ea, in sine, nu te va ingrasa. Aproximativ 20 – 35% din consumul nostru caloric zilnic ar trebui sa vina din grasimi (in principal nesaturate, benefice) cum sunt cele enumerate mai sus.

9. Nici nu mai tii minte cand ai facut sex ultima data

O, da! Sexul e placut si face minuni pentru starea psihica, dar e extraordinar de bun si pentru sanatate. Studiile arata ca persoanele cu vieti sexuale active au sisteme imunitare mai puternice, inimi mai sanatoase, au un prag al durerii mai ridicat, riscul de a face cancere e semnificativ redus si sunt mult mai putin stresate. Si vestea – bomba e ca un studiu a aratat ca o viata sexuala activa te poate face sa arati mai tanara cu pana la 12 ani!

Fa o schimbare: Reaprinde flacara pasiunii dintre tine si partener. La urmatoarea ocazie, incearca sa fii tu cea care initiaza actul sexual. Conform dr. Pat Covalt, expert in psihologia cuplului, unele femei nu participa activ la viata sexuala a cuplului din care fac parte. “Foarte multi barbati si-ar dori sa fie atinsi mai mult, sa fie sedusi. Oricine vrea sa se simta dorit”, spune dr. Covalt.

 

 

sursa: sfatulparintilor.ro

Lasă un comentariu